Kesäkukkaloistoa

The Best Ideas For Kids sivustolla näin minusta kivan idean, jota hiukan jatkojalostin ja jonka tänne ideapankkiin haluan nostaa. Nämä askartelut kaikessa yksinkertaisuudessaan tuovat taas todella monen vasun osa-alueen oppimista ja ovat ajankohtainen juuri nyt, kun kesäkukat ovat runsaimmillaan. Nämä ovat nopeita ja helppoja valmistella ja materiaalin puutteesta ei tekeminen ainakaan jää kiinni.


Kesällä tulee liikuttua pienryhmissä paljon luonnossa. Nappaa tästä kiva luontopuuhaidea; ota kassiin pahvia, tusseja rajausta varten, väriliituja, sakset ja joku piikki reiän tekemiseen (muista suojata piikkiosa) ja ei kun luontoon lasten kanssa etsimään loput materiaalit. Valokuvaus kukkaseppeletyöhön vaatii toki hiukan etukäteisvalmisteluja, joten touhua riittää kahdelle päivälle. Kuvat voi ottaa edellisenä päivänä aamu-ulkoilussa tai retkeilyn lomassa ja tehdä tulostukset sekä liimaukset valmiiksi iltapäivällä seuraavan päivän kukkaretkeilyä varten.



KUKKARUUKKU;

Itse koen välillä, että piirtäminen ja värittäminen jää jotenkin monelta lapselta oppimatta tai vähäiseksi, jos siihen ei ryhmän kasvattajilla ole kiinnostusta. Tässä työssä voi ensin opetella piirtämään ja koristelemaan yksinkertaisia kukkaruukkuja pahville. Malleja voi katsoa vaikka netistä ja yhdessä miettiä kuinka helposti viivoja ja kaaria piirtäen muodostuu halutunmuotoinen ruukku. Voi vaikka harjoitella piirtämistä kepillä maahan; haluaako lapsi korkean vai matalan ruukun tai pyöreäreunaisen vai kulmikkaan? 


Pahviksi käy vaikka muropaketista leikattu pala tai kierrätykseen vietävän, puhtaan pahvilaatikon sivu. Väriliiduillekin saa tässä työssä käyttöä ja jos omistatte erilaisia liituja, voi niiden jälkiä kokeilla pahville. Osa minun malleista on väritetty akvarelliliiduilla, joissa väri leviää ihanasti kun hiukan märällä pensselillä kastelee väritettyä aluetta.


Myös erilaisia kynäotteita ja värittämistekniikoita voi opetella; kynä- tai nyrkkiotteella tarkkaa värittämistä hennosti tai voimakkaasti sekä liidunpalalla lappeellaan väritystä, jolloin lapsi näkee kuinka nopeasti saa esim. taivaan väritettyä. Isommille voi myös opettaa kuinka tummemmalla liidulla saa reunoihin kivan tummennuksen värittämällä voimakkaasti yli reunan.


                                                 


Hauskin vaihe lapsista on varmaan rei’ittää pahvi terävällä piikillä, esim. naskalilla. Huomaa tässä, ettei lapsen sormat tai polvi ole alla. Tämän voi hyvin tehdä vaikka nurmikkoa vasten. Reikiä voi joko tehdä ruukun sisään tai ruukun yläpuolelle haluamansa määrän.


Kun ruukku on väritetty ja reiät tehty, voi lapsi kerätä mieleisiään kukkia ja pujotella niitä reikiin muistaen keräämisessä jokamiehenoikeudet ja hyvät tavat – toisten pihoilta ei saa poimia kukkia. Myös myrkyllisyys on hyvä muistaa (esim. niittyleinikki, kielo, myrkkykeiso...). Toki lapset eivät kasveja syö, mutta mieluummin välttäisin vähänkään epäilyttävien kasvien koskettelua ja pysyisin lasten kanssa vain varmoissa lajeissa. Sakset ovat hyvä apuväline kukkien siistiin leikkaamiseen. Ja luonnollisesti kukkia nimetään kerättäessä.

Toinen puoli minusta kyllä ymmärtää tämänkin kauneuden tuhoavan tärkeiden pörriäisten elinpiiriä, joten suosittelen keräämään kukkia vain alueilta, jossa niitä on todella runsaasti tai liiaksi asti tai käytettävän vaikka vain ruohoja ja tuhottavia vieraslajeja, kuten lupiinin kukkia. 


Kukkien varsista kannattaa poistaa ylimääräiset lehdet ennen pujottamista ja varmistaa, että reikä on sopivan kokoinen kukan varrelle. JOs mukana on puukynä tai mustekynä, saa sillä isonnettua reikää kätevästi tarvittaessa.


                               


Lopuksi kannattaa antaa lapsen ottaa valokuva luomuksestaan, sillä ilman vettähän kukat eivät kauaa säily nättinä (miksi ei - hyvä oppimisen aihe tämäkin!) Minulla oli ajatus, että jätän kukkiin niin pitkät varret, että ne saisi pahvin taakse lasiin ja veteen, jolloin taideteokset voisi viedä sisälle pidemmäksi aikaa. Ajatus kaatui kuitenkin siihen, että kukat ovat aika itsepäisiä, eikä ne enää asettuneetkaan hyvin etupuolelta, kun varret sain takaa veteen.


MATIKKATEHTÄVÄ;

Tämä tehtävä on tosi nopea tehdä usealle lapselle valmiiksi metsäretkille. Numerot 1-5 pahvin palalle sivuun ja yhtä monta reikää viereen ja lapsi etsii erilaisia kukkia numeron osoittaman määrän. Selkeyttä saisi lisää jos viivoittaisi vielä numeroiden välit.

Tässä tehtävässä voi lapsen pyytää miettimään myös kukkien kokoa; kannattaako jättikukkia laittaa kohtaan, jossa on vähiten tilaa ?


                                                                  


Laskekaa yhdessä kukat jokaisen lapsen tehtyä tehtävän ja muistelkaa kukkien nimet; näin tulee kertausta niistäkin. Kukkien tunnistamiseen hyvä sovellus on PlantNet.


VALOKUVAAN KUKKASEPPELE;

Näistä tuli minusta tosi hauskoja! Omat lapseni ovat jo isoja, mutta luvan kanssa skannasin heidän lapsuuskuviaan mallitöihin.

Lasten kanssa päiväkodissa saat tästä hyvän parityöskentelyhetken kasvattaen tvt-osaamista ja digilaitteiden käytön osaamista.

*Kuvattavalta on kohteliasta pyytää lupa kuvan ottamiseen.

*Opetellaan kuvanottamisen periaatteet; paikka, valo, kohdistaminen, etäisyys, tarkennus, ilmeet jne…

*Kuvan muokkaaminen; esim. suurentaminen, rajaaminen tai mustavalkoiseksi muokkaus, jolloin on hyvä puhua mediakriittisyydestä (kaikki kuvat eivät vastaa todellisutta).

*Kuvan tulostus, jonka jälkeen se voidaan leikata ja liimata pahville.


                                              


Taas tarvitaan reikiä kukkia varten ja on kyllä aika ilkeää tehdä niitä lapsen otsaan, mutta kun kukat ovat paikallaan, haihtuu paha mieli kauneuden tieltä. Nämäkin kannattaa valokuvata vielä tuoreeltaan.

Huomaa, että lapsi voi myös haluta tehdä kukista kaulakorun tai kuvata käden ja siihen sormuksen tai rannekorun kukista. Kynnetkin voisi lakata kuvaan vaikka maalilla tai värittää kasveilla ;).

Kommentit