Vanhan linnan kummitus - vinkkejä

Vanhan linnan kummitus - vinkkejä

Lasten ideoihin tarraaminen vaatii aikuiselta avarakatseisuutta ja valmiutta pystyä muokkaamaan omaa suunnitelmaansa lennosta. Monesti huomaan itse työssäni, etten edes ollut tullut ajatelleeksi eri näkökulmaa suunnitelmaani, minkä lapsilta saan.


Hyvänä esimerkkinä oli äskettäin uuden lapsiryhmän kanssa leikittämäni Vanhan linnan kummitus, joka saikin uuden ulottuvuuden puhtaasti lasten aloitteesta. Lapsista osa alkoi innoissaan huhuilla nähdessään haamuni, joten muokkasin lennosta pelin aloituksen äänenkäyttöharjoitukseksi; kun pidän haamua ylhäällä, voi huhuilla kovalla äänellä, kun taas haamun ollessa alhaalla huhuillaan kuiskaten ja haamun mennessä nukkumaan lattialle, on aika lopettaa huhuilu. Näin lapset saavat harjoitusta äänenvoimakkuuden säätelemisestä ja minä saan helposti hiljaisuuden kertoakseni itse leikin säännöt ja pääsemme aloittamaan leikkiä.


Haamu voisi hyvinkin lennähtää johonkin muuhunkin tilanteeseen samalla periaatteella rauhoittamaan ruokailun tai pukemistilanteiden äänenkäyttöä.


Vanhan linnan kummitus on hyvä leikki opetellessa käsitteitä pieni, suuri ja keskikokoinen. Itse olen lisännyt tuon keskikokoisen alkuperäiseen loruun saadakseni hiukan haastetta. Toki sen voi aluksi jättää leikistä poiskin. Kummitus hahmona voi olla pienille lapsille aika pelottavakin, joten kasvattajan täytyy tuntea lapsiryhmänsä, ettei aiheuta kenellekään pelkoa hauskalla leikillä.


                          


Vaihtoehtoina tuotteissa on perusilmeillä olevat yksipuoliset kummitukset (yht. 3 hymyilevää haamua) tai tunteilla olevat kaksipuoleiset (yht. 6 tunnehaamua). Tunnekummituksille tein jokaiselle erilaiset ilmeet.  Näin lapsi valitessaan kummitustaan voi myös viestittää omaa tunnetilaansa ja tunteista voidaan keskustella yhdessä.

Kummitukset voivat olla myös sadutuksen pohjana esim halloweenin aikaan. He voisivat vaikka esittäytyä yksi kerrallaan eri päivinä, jolloin ko. tunnetiloista keskustellaan ja vasta esittelyiden jälkeen pelataan peliä. ”Mitä isoimmalle kummitukselle on tapahtunut, kun hän näyttää noin mahdottoman vihaiselta?"  ”Miksi keskikokoisella kummituksella on noin surullinen ilme?”  ”Mitä pienin kummitus on noin kovasti säikähtänyt?”   "Mikä tekee sinut noin iloiseksi?"


                                        


LIIKUNNALLINEN VERSIO; Tästäkin leikistä voi helposti keksiä myös liikunnallisen version vaikka lokakuun ulkoiluihin ulkojumpaksi tai liikuntasalileikiksi.

Leikkijät seisovat piirissä. Yksi lapsi lähtee juoksemaan piirin ulkopuolella kummitukset kädessään ja muut hyppivät lorun tahtiin esim. näin;

Vanhan linnan kummitus (hypitään tasahyppyjä tai marssitaan ja "kummitus"-sanalla x-hyppy)

Tee olan takaa kurkistus  (hypitään tasahyppyjä tai marssitaan ja "kurkistus"-sanalla x-hyppy)

Arvaa onko kummitus (hypitään tasahyppyjä tai marssitaan ja "kummitus"-sanalla x-hyppy)

Suuri (noustaan varpailleen, kädet ylhäällä), keski (seisotaan suorassa) vaiko pieni (mennään kyykkyyn).

Juoksija pysähtyy lorun loputtua ja nostaa lähimpänä olevan lapsen takana jonkun kummituksista hänen päänsä yläpuolelle. Jos leikkijä arvaa oikean kummituksen koon, hän siirtyy juoksijaksi.


Vanhan linnan kummitus - leikin hymykasvoilla voit tilata täältä.

Vanhan linnan kummitus - leikin tunteilla voit tilata täältä.


Kommentit